20.4.2018

Psychologický pohled na duchovní formaci | 2 min

Bez ohledu na věk se děti (i dospělí) stále ptají na dvě otázky: „Jsem milován?“ a „Mohu mít to, co chci?“.

Psychologický pohled na duchovní formaci | 2 min

Duchovní růst očima psychologie: Co potřebují naši mladí lidé?

Brent Bounds nabízí hlubší pohled na to, jak nám výzkumy vývojové psychologie mohou pomoct lépe rozumět duchovnímu zrání našich mladých lidí. Přináším několik klíčových myšlenek a aplikací pro naši službu.

Dvě základní otázky každého dítěte

Bounds vychází z knihy „Grace Based Parenting“: Bez ohledu na věk se děti (i dospělí) stále ptají na dvě otázky: „Jsem milován?“ a „Mohu mít to, co chci?“. Způsob, jakým na tyto otázky odpovídáme (jako rodiče, vedoucí, vychovatelé), formuje jejich vztahy i duchovní život. Láska bez hranic vede k chaosu, přísnost bez lásky k legalismu a odcizení. Cílem je nabídnout bezpodmínečnou lásku – ale také jasné hranice, přes které nejde jít, protože ne vše, co chceme, nám prospívá.​

Vývoj člověka v pohledu Eriksona a Piageta

Děti a mladí lidé procházejí určitými stádii vývoje, jak popsali Jean Piaget (biologický pohled) a Erik Erikson (psychologický pohled). Krátce řečeno:

  • 0–2 roky: Základní důvěra, pocit bezpečí – tvoří základ pro budoucí vztahy s Bohem i lidmi.
  • 2–6 let: První pokusy o samostatnost, hledání hranic (autonomie vs. stud). Děti se učí napodobováním a „No, já sám!“ je vývojově zcela v pořádku.
  • 6–12 let: Posilování kompetence – děti zjišťují, v čem jsou dobré, srovnávají se s vrstevníky a hltají fakta. Skvělý čas pro paměťové verše či příběhy Biblických hrdinů.
  • 12+ let (dospívání): Nástup abstraktního myšlení, hledání smyslu a identity, touha po společenství a loajalitě (“Kam patřím? Kdo mě přijme?”). Právě zde je prostor pro hlubší témata víry, analogie a diskuzi o “proč”.​

Co to znamená pro naše vedení?

  • Buďte trpěliví s procesem: Stejně jako bonsaje, i duchovní růst vyžaduje dlouhodobou péči, úpravy i prostor pro přirozený rozvoj. Neočekávejte rychlé výsledky.
  • Reagujte na jejich otázky: U menších dětí klademe důraz na pocit bezpečí, rutiny a vzory. U starších na smysl, otevřenou diskuzi i možnost spoluurčení.
  • Budujte společenství: Ve věku dospívání jsou vrstevníci zásadní. Když mladý člověk najde bezpečné a přijímající místo ve skupině vedené milujícím vedoucím, stává se věrnou součástí týmu.
  • Přijímejte vývojové překážky: Neignorujte či “nepřeskakujte” stádia – některá témata prostě v určitém věku nejdou pochopit do hloubky. Pomáhejte stavět na tom, k čemu už jsou děti vývojově vybaveny.

Shrnutí a výzva

Bounds uzavírá, že naše služba nemá být „továrnou na křesťany podle jednoho vzoru“. Spíše je to pozvání doprovázet mladé lidi na jejich cestě – s respektem k jejich vývojovým fázím, s větším důrazem na vztah a lásku než na výsledek. Každý člověk roste jiným tempem, má jinak “stočené větve”. Náš úkol je spíše pěstovat a doprovázet než tvarovat silou.​

Tip na zamyšlení:
Jak by se změnil váš způsob vedení, kdybyste více reflektovali vývojovou fázi, ve které se vaše skupina (či jednotlivci) nachází? Jak byste komunikovali lásku i hranice konkrétně pro tuto etapu?

Photo by Frankie Spontelli on Unsplash

Doporučené čtení

No items found.

Víš o dalších zdrojích pro službu?

Máš know-how vedení mládeže, které funguje? Znáš materiály, které stojí za to? Sdílej je s námi.
Všechny zdroje, které tady najdeš jsou přidány na doporučení dalších vedoucích. Tak se poděl o ty své a pomoz ostatním mládežím v jejich rozvoji.

Přidat zdroje